اشاره نمادین به شخصیتهای قبل از ظهور - دولت عشق
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد که نوشتن یهود را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
دولت عشق
|| مدیریت || شناسنامه || پست الکترونیــک ||  RSS  ||  Atom  ||
اشاره نمادین به شخصیتهای قبل از ظهور

حامی دولت عشق ::سه شنبه 88/8/12 ساعت 7:16 عصر

مراتب هفتگانه نفس و تشابه آن با شخصیت‌های قبل از ظهور
اشاره نمادین به شخصیت‌های قبل از ظهور
گروه فعالیت‌های قرآنی: قرآن کریم که همیشه با سنبل‌ها و نشانه‌ها و نمادها و آیات با بشر سخن گفته است در موضوع خاص غیبت و ظهور حضرت مهدی(عج) نیز از همین شیوه استفاده کرده و با اشاره به مراتب هفتگانه نفس، سعی در خارج کردن انسان‌ها از غیبت و ورود به عصر ظهور دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌‌نهاد، با توجه به آیات و روایات فراوانی که در مورد مراتب نفسانی انسان مشتمل بر مرتبه امّاره (نفس سرکش)، لوّامه (نفس ملامتگر)، ملهمه (نفس الهام‌پذیر)، مطمئنّه (نفس آرام و تسلیم شده)، راضیه (نفس خشنود)، مرضیه (نفس خشنود کننده) و نهایتاً نفس قدسی که نفس متزکّی و صافی و پاک است و ماوراء همه نفوس است وجود دارد، می‌توان گفت هر انسانی بالقوه امکان قرار گرفتن در هر یک از مراتب نفسانی خود را به اختیار خواهد داشت.

در این میان گاه بر اثر نافرمانی و زیر پا گذاشتن دستورات الهی آنقدر نفس اماره بر انسان غالب می‌شود که تا پائین‌ترین درجات وی را به سقوط می‌کشاند و گاه در اثر خودسازی و طی طریق الهی و عمل بدون چون و چرا به فرامین و دستورات حضرت حق شامل آیات پایانی سوره فجر شده و دعوت به جنت الهی می‌شود.

از سوی دیگر در میان احادیث و روایات فراوانی که در باب ظهور حضرت ولی عصر (عج) از سوی ائمه معصومین (ع) ذکر شده است بسیار نام افرادی همچون دجال، سفیانی، شیصبانی، قمی، خراسانی، حسنی و یمانی را مشاهده می‌کنیم که هرکدام از این افراد با مشخصات و محل خروج در کتب معتبر اسلامی ذکر شده‌اند. < type=text/java>

با وجود اهمیت بحث غیبت و ظهور حضرت مهدی(عج) به عنوان آخرین خلیفه الهی بر روی زمین به عنوان بخشی از تاریخ بشریت که اتفاقاً پر فراز و نشیب‌ترین قسمت تاریخ هم بوده است، چرا در این کتاب آسمانی هیچ اشاره مستقیمی به حوادث و شخصیت‌ها و فتنه‌های دوران پیش از ظهور نشده است.

باید گفت قرآن کریم که همیشه با سنبل‌ها و نشانه‌ها و نمادها و آیات با بشر سخن گفته است و در این موضوع خاص نیز از همین شیوه استفاده کرده است در قرآن کریم خداوند به «نفس اماّره» که همان «نفس سرکش» است و به بدی‌‌ها امر می‌کند اشاره می‌فرمایند که تزکیه نفس نیز که عرفان هم بر آن تاکید دارد از همین مرتبه آغاز می‌شود. «و َمَا أُبَرِّىءُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِإِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ» من هرگز خود را تبرئه نمی‌کنم که نفس سرکش به بدی‌ها امر می‌کند، مگر آنچه را پروردگارم رحم کند. همانا پروردگارم آمرزنده و مهربان است.

قرآن کریم همچنین به «نفس لوّامه» و به عبارت دیگر «نفس ملامتگر» اشاره می‌فرماید. نفس لوّامه همانند وجدان آگاه، ناظر اعمال و کردار شخص و ملامتگر بدی‌های اوست. وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ، سوگند یاد نمی‌کنم به نفس لوّامه (وجدان بیدار و ملامتگر).

سرانجام در اثر تزکیه، «نفس مطمئنّه» حاصل می‌شود که او در اطمینان و یقین و صلح و آرامش است.

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ «تو ای روح آرام یافته» و در اینجاست که نفس در مرتبه تسلیم به شناخت حقیقت نائل شده و یگانگی وجود را تجربه می‌کند. ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً، (برگرد به سوی پروردگار خود در حالیکه هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است) فَادْخُلِی فِی عِبَادِی (در میان بندگان من درآی) وَادْخُلِی جَنَّتِی (و در بهشت من داخل شو).

کلیه پیامبران و ائمه معصومین (ع) ما را دعوت به جهاد با نفس و کوشش در تزکیه و عروج آن می‌‌کنند. خودشناسی و کشف یگانکی وجود مستلزم چنین جهادی است. مادامی که انسان قادر به غلبه بر نفس خویش نباشد از اعتدال و هماهنگی بدور بوده و قابلیت‌های درونی او پرورش نخواهد یافت.

بنابراین جهاد در اصل، مبارزه مقدّسی است که هر مو?منی آن را در درون خود جهت تزکیه نفس، عروج روحانی و نهایتاً حصول آرامش و تسلیم و یگانگی بر پا می‌دارد از آنجا که مبحث خود شناسی و خداشناسی یکی از مباحث مهم و سرنوشت‌ساز در میان دانشمندان علوم اسلامی بوده است و همچنین تشابه موجود میان مراتب نفسانی انسان از لحاظ ساختاری و به نوعی بروز و جلوه هرکدام از این مراتب در شخصیت‌های مختلف دوران پیش از ظهور همچون اشخاصی که از آنها نام برده شد و عدم اشاره مستقیم به دوران حساس پیش از ظهور در قرآن کریم که کتاب انسان سازی و جامعه‌سازی برای بشر است می‌توان به این مطلب اشاره کرد که هر انسان می‌تواند مرتبه‌ای از غیبت و ظهور را در خود دنبال کند و در برحه‌های مختلفی از زندگی خود را در قالب یکی از شخصیت‌های دوران پیش از ظهور بیابد. < type=text/java>

و مطمئنا رسیدن به مراحل بالای از مراتب نفسانی که مقدمه ای برای ورود به مراحل روحانی و خروج از دوران غیبت و ورود به دوران ظهور است می‌تواند هر فرد را برای شرکت و حضور در قیام منجی عالم بشریت یاری کند.

چه بسیار لحظاتی که انسان خود را همانند شخصیت سفیانی می‌یابد و آن لحظه‌ای است که غرق در مادیات و لذات و هوس‌های شیطانی است و چه مواقعی که انسان در اثر عنایت‌های حضرت حق و حجت راستین او خود را از پرچمداران عدالتخواهی و خدا محوری می‌شمارد.

صحبت و انشاء در مورد این بحث مهم، مطمئنا از عهده انسان کم سواد و کم بهره‌ای همچون این حقیر برنخواهد آمد به همین دلیل تحقیق و واکاوی بیشتر در این زمینه را به عهده دانشمندان و فقهای علوم اسلامی می‌گذارم تا با بررسی دقیقتر و تیزبینانه‌تر در معانی و عمق آیات، ضمن هدایت جامعه جوان و منتظر کشور عزیز ایران برای آماده کردن جسم و روح خود برای خدمت به آن ولی غایب از نظر مسائل مرتبط با ظهورحضرت ولی عصر (عج) و شخصیت‌های پیش از ظهور را برای جامعه جوان، بهتر و بیشتر تبیین و تشریح کنند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته های دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    تهیه کلوچه از گوشت انسان
    نماینده ها ببخشید من رای نمیدم
    گشت ارشاد
    جرائم و مجازاتها در اینترنت
    درخت روز تولد شما کدام است؟
    مزحک ترین طلاق ها
    صغرا خانم فداکار
    وصیت نامه زیبای حسین پناهی
    خاتمی : 3 شرط دارم
    متنوع ترین شرایط فروش نوت بوک در سراسر کشور
    ثبت وبلاگ حامی دولت اسلامی
    [عناوین آرشیوشده]

    About Us!
    دولت عشق
    حامی دولت عشق
    حامی پرچمدار ایران عزیز و اسلام ناب محمدی
    Link to Us!

    دولت عشق

    Hit
    مجوع بازدیدها: 559163 بازدید

    امروز: 41 بازدید

    دیروز: 6 بازدید

    Day Links
    حامی دولت عشق [7]
    [آرشیو(1)]


    Notes subjects


    22 بهمن . 22 بهمن امسال . 90.عادل فردوسی پور . اغتشاشا . اغتشاشات . اغتشاشگران . امریکا . تسلیت . تهران . حمله اسرائیل به ایران . خیانت کاران . دشمنان اسلام . دشمنان نظام . دکتر محمود احمدی نزاد . دور دوم انتخابات دهم . زلزله . سایبر . سران فتنه و آشوب . شرایط ویژه . فتنه گران . کامپیوتر . کروبی . لپ تاپ . مشروعیت دولت در اطاعت از ولایت ‌فقیه است . مهندس سید میر حسین موسوی . موبایل . موسوی . ندا آقا سلطان . نوت بوک . ولادت حضرت زین العابدین (ع)مبارک باد .

    Archive


    سیاسی
    اجتماعی
    طنز سیاسی

    links
    آخرین روز دنیا
    فانوسهای خاموش
    خبر روز
    یادداشتها و برداشتها
    .: شهر عشق :.
    بوی سیب
    ایهاالناس بدانید گدای حسنم
    نور
    خط سوم
    نوت بوک و کامپیوتر
    صل الله علی الباکین علی الحسین
    برو بچه های ارزشی
    جالب و دیدنی...!!!
    آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
    محمد شادانی
    امپراتوری هخامنشیان
    جمهوریت
    هامون و تفتان
    وبلاگ بچه مکتبی های با صفا
    آخرین منجی
    خانه اطلاعات
    دیـــــــار عـــــــاشـقـــــان
    کسب درآمد از طریق اینترنت
    سوارکاری
    اردبیل شهری برای همه
    نیار یعنی آرزو
    «بازتاب اخبار روز، تحلیل و تفسیر اخبار» اخبار سبز بدون محدودیت
    تو میتونی !! دانلود سرگرمی عکس کلیپ آهنگ mp3 اس ام اس
    آریایی بیداشو
    از یک عباس
    اینجا ایران عزیز
    سایت شخصی رئیس جمهور
    پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمعوری اسلامی ایران
    ارتباط با رئیس جمهور
    پایگاه اطلاع رسانی دولت
    ایسنا
    مهر
    فارس
    ایلنا
    خبرگذاری کار ایران
    رسا
    تابناک
    الف
    آفتاب
    عصر ایران
    دکتر محمود احمدی نزاد
    دریافت سوالات و پاسخگویی توسط خود معظم له و با
    مجموعه استفتائات
    فضائل و مصائب حضرت زهرا در پرسش و پاسخ با معظم له
    جنبش سبز و بیانیه های میر حسین موسوی و کروبی

    LOGO LISTS




    In yahoo

    یــــاهـو

    My music

    blogers
    blogers.ir
    وبلاگ
    Submit mail